Dezastrul de la Transporturi, o lovitură majoră pentru românii care visează la autostrăzi. Nicio licitație nouă în 2023

de: Alexandru Puiu
25 10. 2023

În timp ce ministrul Grindeanu nu ratează nicio ocazie pentru a se lăuda vizavi de progresele pe care îl fac șantierele de autostrăzi din România, de când a preluat conducerea de la Transporturi, nu s-a mai semnat nicio licitație pentru vreo autostradă nouă. Anul 2023 va rămâne în istorie din cauza acestei manifestări de ineficiență.

Nu mai puțin de 550 de kilometri de autostradă și drumuri expres au la momentul de față întârzieri semnificative când vine vorba de contractele de proiectare. Cu toate acestea, mai problematic este că, în 2023, nu s-a mai lansat nici măcar o singură licitație de la Minister, prin intermediul CNAIR, pentru vreun proiect de autostradă, după cum a explicat Horațiu Cosma, fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor. În ceea ce privește inaugurările din acest an, toate au avut în spate contracte sau au intrat în șantier în 2021. Pentru deschideri de circulație menite să se materializeze după 2026, ar trebui lansate în licitație cât mai curând noi proiecte, a explicat USR-istul.

Citește și: Când va fi gata autostrada Ploiești – Brașov și se rezolvă haosul de pe DN1. Termenul care îți va ridica părul pe mână

Ministerul Transporturilor, ”în blocaj total”

„Blocaj total la Ministerul Transporturilor pe proiecte noi. Grindeanu nu a lansat nicio licitație pentru autostrăzi noi în 2023. Anul acesta se vor inaugura autostrăzi și drumuri expres contractate sau intrate în șantier în 2021. Însă, pentru ca România să continue seria inaugurărilor consistente de proiecte și după 2026, trebuie lansate licitații pentru proiecte noi astăzi. Dar Grindeanu nu vrea asta. Nu vrea dezvoltare pe termen lung pentru România. Se mulțumește să culeagă roadele semănate de USR în 2021 și cam atât. După el, potopul. Deși de 2 ani promite marea cu sarea, în 2023 nu a lansat nici măcar o licitație pentru autostradă sau drum expres nou. Iar lista de restanțe e lungă. Vorbim despre mai bine de 550km de drumuri noi cu contracte de proiectare mult întârziate în mandatul lui Grindeanu:

– A8 Unirii sectorul montan dintre Miercurea Nirajului și Leghin (circa 150km)

– A7 Pașcani – Suceava – Siret (100km)

– Autostrada Timișora – Moravița (70km)

– Autostrada A13 Brașov – Făgăraș (40km)

– Autostrada Alternativa Techirghiol (30km)

– Drumul expres Craiova – Tg. Jiu (110km)

– Drumul expres Bacău – Piatra Neamț (50km)

– Drumul expres Oar – Satu Mare (15km)

Un om de stat vizionar construiește astăzi viitorul prosper de mâine pentru țara sa. În cazul lui Grindeanu, singurul viitor pe care îl construiește este cel al specialilor PSD-PNL. În 2024 va veni vremea decontului”, a ținut să explice Horațiu Cosma.

Citește și: Dezastrul de pe străzile din România, în cifre exacte. Cât ne costă accidentele rutiere, lipsa infrastructurii și a educației

Autostrăzile la care românii nu pot decât să viseze

În teorie, din lista proiectelor întârziate de mai sus lipsește și A3 Ploiești – Brașov, menit să intre în execuție în 2026 – 2027. Nu în ultimul rând, în Programul Investițional 2021-2030, Ministerul Transporturilor include „Drumul Siretului” Drumul Expres Giurgiu – București ,„Coridorul de conectivitate 2 Moldova”, deocamdată fără niciun orizont de lansare sau Coridorul de Conectivitate 5 Danubius Expres Alexandria – Craiova, conform Economedia.ro.